Uppstallning

Stalla upp din häst centralt, nära till allt och med möjligheter till träning och gemenskap!

Hos oss på Råda Ridklubb är alla välkomna som hyresgäst. Det viktigaste är att ha hästen i centrum samt en vilja att hjälpas åt, då vi är en ideell förening som bygger på ett frivilligt engagemang hos medlemmarna. Vi lägger stor vikt vid att ha personer i stallet som är positiva och engagerade och som är beredda att bidra till verksamhetens utveckling.

Letar du efter en stallplats till din häst, då hoppas vi att Råda Ridklubb (RRK) ska vara ett alternativ för dig och din fyrbenta vän. Det finns många fördelar med att ha sin häst uppstallad hos oss t ex det fantastiska läget, mitt i centrum av det vackra området kring Råda Säteri. Med ridvägar som åt ena hållet sträcker sig ut i de vackra bokskogarna i Rådaparken och åt andra hållet förbi Jungfruviken i Rådasjön ut i hela Delsjöterrängen, vår kunniga personal och chansen till kontinuerliga träningar inom såväl dressyr, hoppning och tömkörning.

När man hyr stallplats på RRK är målet att man ska känna sig välkommen och trygg både som ryttare och hästägare. Klubben har kunniga medarbetare som gärna delar med sig av sin kunskap och det råder en stämning av hjälpsamhet inom klubben. Detta gäller såväl personal som hästägare. Skulle något hända ens fyrbenta vän så finns det många hästkunniga och hjälpsamma att fråga. Nu hoppas vi att du vill bli en av oss!

Vem kan stöka stallplats på Råda Ridklubb och hur går det till?

På anläggningen finns såväl spiltplatser som boxplatser. Samtliga stallplatser är tillfälliga, och kontraktet löper på sex månader i taget. Spiltplatserna tillsätts av verksamhetsansvarig, och boxplatserna tillsätts efter beslut av styrelsen.

Lediga stallplatser annonseras ut på klubbens hemsida. De som är intresserade fyller i en intresseanmälan på vårt färdiga formulär, som sedan används som underlag i urvalet. Innehavare av spiltplats har ingen förtur till boxplatser, utan urvalet förs förutsättningslöst vid varje enskilt tillfälle. Att ha en spiltplats innebär däremot en chans att visa sitt intresse och engagemang för klubben.

Följande personliga egenskaper hos sökanden utgör viktiga urvalskriterier vid tillsättning av stallplats:

• Tidigare erfarenhet av hästar

• En sund syn på hästhållning

• Genuint intresse av hästar och människor

• Intresse för ridskolans verksamhet

• Vilja att engagera sig i klubben och bidra till verksamhetens utveckling

Ansökningsprocess:

1. Fyll i intresseanmälan och skicka till styrelsen@radaridklubb.se

2. Intervju och rundvandring i stallet

3. Referenstagning

4. Utifrån intresseanmälan, intervju och referenstagning fattas beslut till vem stallplatsen tilldelas. Vid spiltplats fattas beslut av verksamhetschef och vid boxplats av styrelsen.

IMG_4734.JPEG
IMG_6114.JPEG
IMG_7964.JPEG

— Namn, titel

Att ha stallplats på Råda Ridklubb

Innehavare av stallplats förväntas agera som representanter för klubben så länge man har stallplats på anläggningen. Ett trevligt uppträde mot ridskoleelever och andra besökare är en självklarhet, liksom att svara på frågor och eller på annat sätt hjälpa besökare till rätta.

Naturligtvis skall de regler och rutiner som finns i stallet följas och god hästhållning tillämpas. Stalltjänstgöring enligt ett rullande helgschema är obligatoriskt för alla som har stallplats på Råda Ridklubb.

Varje år arrangeras det arbetsdagar på anläggningen, där klubbens medlemmar hjälper till med reparationer och underhållsarbeten. Som stallplatsinnehavare ska man delta vid minst två av dess tillfällen.

Vi har vinterhagar nära stallet och stora beteshagar till sommaren. Hästarna fodras 4 gånger/dag. Utsläpp/insläpp mån-fre sköter personal. Helgerna sköts enligt jourschema. Anläggningen har ridhus (20 x 40 m) och en stor utebana (38 x 60) som du har tillgång till när det inte pågår bokade aktiviteter.

På anläggningen finns omklädningsrum med dusch, cafeteria och kök. Det finns lektionsfria tider i ridhus och ridbana alla dagar, enligt schema som hittas här på vår hemsida.

Det finns möjlighet att rida med på  ridskolans lektioner med egen häst. Det finns både vanliga ridlektioner och träningsgrupper med inriktning hoppning/dressyr. Vi har även privatträning för våra instruktörer som kan bokas. Det kommer även regelbundet gästtränare till klubben i både dressyr, hoppning och tömkörning.

MANEGE- & PADDOCKREGLER

Kommer snart!

RIDSPORTENS LEDSTJÄRNOR

Hör av dig

Stallet är bemannat vardagar mellan 08.00 och 22.00  och lördagar mellan 08.00 och 15.00.

Du når oss bäst under våra telefontider:
Mån-Fre mellan 12.00 och 12.30.